Vyer:

Här hittar du information om hur du skapar en kampanj i Admarket

Skapa en ny kampanj
Klicka på valet "ny kampanj" från din kampanjöversikt. 

Välj aktuellt mål för din kampanj
Är syftet med din kampanj att öka varumärkeskännedomen eller att driva trafik till din sajt för att öka antalet konverteringar? Ditt val kommer till viss del att påverka innehållet när det kommer till produkter och funktionalitet i bokningsflödet. 

När du valt målet för din kampanj så kan du påbörja bokningen av din kampanj.

 

Bokningen genomförs i 4 alt. 5 steg: 

Kampanjinformation

Målstyrning (valfritt & gäller ej för kampanjer där målsättningen är: Ökad trafik) 

Period & budget

Annonsuppladdning

Granska & boka

Här nedan finner du information om varje steg i bokningen. Exemplen är tagna från bokningsflödet när målsättningen för kampanjen är att öka varumärkeskännedomen. Notera att stegen kan skilja sig något om målsättningen för din kampanj är: Ökad trafik. Eventuella skillnader och förklaringar av dessa är markerade med en * 

 

 

1. Kampanjinformation
 

Välj ett namn för din kampanj 

Namnet är endast till för identifiering. Vi rekommenderar att du tänker på att använda en tydlig och konsekvent struktur som gör det enkelt för dig att identifiera vad det är för typ av kampanj från din kampanjöversikt. Kampanjnamnet kan editeras i efterhand ifrån plattformen.  

Tips! Filtreringsfunktionen i kampanjöversikten kommer göra det enkelt för dig att filtrera på olika parametrar och på så sätt få en tydlig översikt över olika typer av kampanjer baserat på deras innehåll. I sökfältet kan du enkelt söka upp aktuell kampanj genom att söka på kampanjnamnet eller aktuellt kampanj-id. 

 

Välj aktuella sajter

Välj vart du vill att din annons ska synas; på en specifik sajt, sektion eller kategori alt.   på samtliga av våra sajter kombinerat.  

Alla sajter kombinerat: Om du väljer att din annons ska synas på samtliga tillgängliga sajter så kommer visningarna att fördelas mellan de olika sajterna baserat på mängden tillgänglig trafik och andelen tillgängligt annonsutrymme. Därför kommer troligtvis en större andel av annonsvisningarna distribueras på de större sajterna t.ex. Aftonbladet som är Sveriges största nyhetssajt och Blocket som är Sveriges största marknadsplats.

 

Tips! När du köper samtliga sajter kombinerat så kan enkelt följa upp hur din kampanj presterar på de olika sajterna i din rapportöversikt. Om det är någon sajt som sticker ut så kan det kanske bli aktuellt att köpa den sajten specifikt vid nästa kampanjbokning. 

 

En specifik sajt eller kategori:  Om du väljer att synas på en specifik sajt så finns det för en del sajter även möjlighet att välja specifika  kategorier där du vill att din annons ska synas. Här kan du välja flera olika sektioner och kategorier inom den valda sajten. I dagsläget är det inte möjligt att välja flera specifika sajter kombinerat i en och samma bokning. 

 

Tips! Om du önskar synas på mer än en sajt rekommenderar vi dig att göra separata bokningar. Då kan du även enkelt fördela andelen annonsvisningar själv för respektive sajt. 

 

Om du vill läsa mer om vilka sajter du kan välja att annonsera på så kan du göra det här.

 

Välj aktuell enhet

Här kan du välja om du vill att din annons ska synas i desktop, mobil eller dessa två enheter kombinerat. 

Notera att du vid val av desktop och mobil kombinerat inte kommer att kunna vikta antalet visningar eller budget mellan de olika enheterna i din bokning. Visningarna kommer istället att fördelas mellan de olika enheterna baserat på mängden tillgänglig trafik och andelen tillgängligt annonsutrymme. 

 

Tips! I det fall du önskar vikta fördelningen själv så rekommenderar vi dig också här att göra separata kampanjer. Då kan du även enkelt fördela andelen annonsvisningar själv för respektive enhet.

 

Välj aktuell annonstyp och annonsformat

Beroende på vad du gjort för val av sajt och enhet tidigare i bokningen så filtreras listan på tillgängliga annonstyper och format: 

Du kan se en förhandsvisning av det aktuella annonsformatet för att se hur det ser ut på den aktuella sajten/sajterna: 

Om du vill läsa mer om de olika annonstyperna och formaten som finns tillgängliga i Admarket så kan du göra det här.

 

Tips! Saknar du något annonsformat i Admarket? Hela Schibsteds produktportfölj finns tyvärr inte tillgänglig i Admarket. Önskar du boka något som inte finns tillgängligt i dagsläget så kan du göra det manuell i kontakt med din dedikerade Client Manager eller via vår support: admarket@schibsted.se 

Oavsett så kommer du kunna se och följa kampanjen i din kampanj-och rapportöversikt i Admarket. 

 

 

2. Målstyrningar (frivilligt) *
 * Vid val av målsättning: öka trafik, så är geostyrning den enda tillgängliga styrningen som kan adderas på din bokning.  

 

Välj aktuella styrningar* 

Vem vill du ska se din annons? Och vad vet du om personerna som du vill nå ut till? Använd det du känner till om personerna du vill nå – som ålder, var de befinner sig eller andra detaljer – välj sedan de styrningar som representerar din målgrupp. Detta steg är inte obligatoriskt och kan hoppas över i de fall du inte önskar en specifik målgrupp. 

 

Geostyrning: Du kan rikta dina annonser mot ett visst geografiskt område - du kan välja mellan att rikta in dig på ett eller flera län, kommuner eller stadsdelar. 

Intressebaserade styrningar: Du kan rikta dina annonser mot specifika användare baserat på typiska beteendemönster eller deras intressen oavsett var i på Schibsteds sajter de befinner sig. Till exempel studenter, småbarnsfamiljer eller användare som är intresserade av motion och hälsa. Om du vill läsa mer detaljerad information om de olika intressemålgrupperna så kan du göra det här.

Kön: Välj om din annons ska synas mot män eller kvinnor. Om du inte väljer mellan de olika alternativen så kommer din annons att synas oberoende av kön på mottagaren. 

Ålder: Välj om din annons ska synas mot ett eller flera specifika ålderspann. Om du inte väljer ett eller flera av de olika alternativen så kommer din annons att synas oberoende av ålder på mottagaren. 

Om du vill läsa mer om hur de olika styrningarna fungerar i Admarket så kan du göra det här. 

Tips! Tänk på att varje val av styrning påverkar storleken på din målgrupp och begränsar andelen unika personer och tillgängliga annonsvisningar. Här är det viktigt att försöka hitta en balans mellan att inte gå för brett- och inte gå för specifikt. 

 

 

3. Budget & tidsperiod*
Välj kampanjperiod
Ange start-och slutdatum för din kampanj dvs. tidsperioden då du vill att dina annonser ska synas. 

Så snart du valt aktuell kampanjperiod kan du se vår totala kapacitet när det kommer till visningar för de inställningar du gjort hitintills för din kampanj (sajt, annonstyp, enhet, format, målgruppsstyrningar och kampanjperiod). 

Frekvens: Välj hur många gånger din annons ska få synas för en specifik mottagare. Välj mellan max 1-5ggr/dag alt. 1-10ggr per total kampanjperiod. Om du inte väljer en frekvens så kommer vi oavsett att addera en standard frekvens på din kampanj. 

Välj budget
Den totala kapaciteten tar dock inte hänsyn till det nuvarande bokningsläget. Först efter att du fyllt i din önskade budget så kan du se hur tillgängligheten ser ut för den aktuella kampanjperioden. 

I steget där du fyller i din önskade budget översätts den direkt till antal visningar efter avdragen rabatt. Budgeten är samma belopp du kommer att faktureras efter din avslutade kampanj. Den här gränsen innebär att du aldrig spenderar mer än du är bekväm med samtidigt som vi garanterar din leverans av visningar. 

 

I den blå boxen "Annonsexponeringar" så kan du se andelen redan bokade visningar,  andelen  tillgängliga visningar samt antalet visningar du får för din angivna budget och din kampanjs förväntade kampanjtryck (SOV). 

Skulle det inte finnas tillräckligt med visningar för din valda budget så beror det antagligen på att du gjort alldeles för många val av styrningar för kampanjen så att segmentet för målgruppen blivit alldeles för snävt. Det kan också bero på att vi är fullbokade den aktuella tidsperioden. Enklast är att testa att ta bort eller justera om några val av styrningar för att se om du då kan få igenom din önskade budget. 

 

 

 

4. Annonsuppladdning
I detta steg kan du ladda upp dina annonser om du redan har dem tillgängliga. Om inte, så kan du välja att ladda upp dem vid ett senare tillfälle efter att du bokat din kampanj och säkrat dina visningar. 

 

Om du önskar att ladda upp materialet på en gång så kan du välja mellan att lasta upp en vanlig annonsbild (JPG, PNG eller GIF) eller ett annonsscript som HTML eller JavaScript. 

 

Du behöver också ange den landningssida som önskar att annonsen ska länka till. Du kan även testa url:en. Om du vill kan du även lägga till önskad tracking pixel om du önskar att spåra din kampanj via en av oss godkänd tredje part. Exempelvis: Google Analytics, Adform eller UTM.

 

Efter att annonsmaterialet laddats upp och bokningen skickats in så kommer materialet att granskas av oss så att vi kan säkerställa att det följer våra riktlinjer för annonsering samt att den fungerar som den ska. Du kommer att få en bekräftelse så snart materialet är godkänt av oss. Om något behöver justeras, så kommer du även att få information om detta. Om du vill veta mer om våra riktlinjer samt annonsspecifikationer så kan ni göra det här

 

Tips! Du kan ladda upp 9 annonser per format

5. Granska & boka 
Här kontrollerar du de val du gjort i de tidigare kampanjstegen. Om något behöver ändras så hoppar du bara tillbaka till det steget i bokningsflödet och justerar det. Om all information stämmer så är det bara att klicka på boka kampanj för att fullfölja bokningen. 

 

Så snart kampanjen är bokad kommer den synas i din kampanjöversikt.