Skapa en ny kampanj
Klicka på alternativet "ny kampanj" från din campaign overview.
När du ska boka annonsering i Admarket kan du välja mellan två olika lösningar. Den enkla bokningen ger dig färdiga annonspaket som är optimerade för bästa möjliga effekt. Den flexibla bokningen passar dig som vill ha större frihet att skräddarsy annonseringen efter dina egna behov.
1. Enkel
Om du väljer den enkla bokningen får du stegvis följande valmöjligheter:
Targeting: Här kan du lägga in inriktningar som geografi, önskad målgruppsstorlek samt intressen, kön och ålder om du vill.
Budget och period: Här kan du välja kampanjperiod, samt välja mellan fördefinierade paket baserade på önskad räckvidd, eller själv ange budget och antal visningar.
Därefter får du möjlighet att ladda upp ditt annonsmaterial direkt i bokningen. Klicka på “Gå till materialhantering” och följ instruktionerna. Du kan också välja att ladda upp materialet vid ett senare tillfälle, vilket du gör från campaign overview. En kampanj går inte live utan annonsmaterial, och du måste ladda upp materialet senast 3 dagar före kampanjstart.
2. Flexibel
Du börjar med att ange ett kampanjnamn. Välj ett namn som gör det enkelt för dig att identifiera kampanjen i efterhand. Det är vanligt att inkludera element som webbplats, enhet, eventuell inriktning och period i namnet.
Därefter får du fler valmöjligheter för din kampanj. Du kan börja där det passar dig i bokningsflödet. När du gör ett val i bokaren tas automatiskt alternativ bort som inte är tillgängliga utifrån dina val. Till exempel kommer desktop inte vara ett valbart alternativ om du väljer annonsformatet Board, som endast finns tillgängligt för mobil.
Nedan följer en beskrivning av vilka val du har i bokaren:
Produkt
Under Produkt(1) kan du välja vilken webbplats du vill att kampanjen ska visas på. Den kan visas över flera av Schibsteds sajter, eller på en specifik webbplats – till exempel VG eller Aftenposten. Du kan även lägga till en kategori, som exempelvis förstasida eller ekonomi.
Därefter väljer du vilket annonsformat du vill ha, samt om du vill rikta det mot en specifik enhet, som mobil. Du kan läsa mer om våra annonsformat genom att klicka [här] och välja “Admarket” under “Buying Method”.
Targeting
Att lägga till targeting(2) är valfritt. Du kan välja mellan geografi, intressen, kön, ålder och frekvens, samt ytterligare val såsom nyckelord (keywords). Vid val av inriktningar tillkommer ett pristillägg för kampanjen.
Detaljer
Du kan även välja kampanjperiod, budget och leveranstyp (denna anpassas efter produktval och kan vara otillgänglig om det valda produkten har en specifik leveransmetod). Om du har en rabatt kommer den att synas här.
Beställ kampanj
När du har angett alla val och gått igenom inställningarna för din kampanj, beställer du genom att klicka på “Beställ kampanj”.
När kampanjen är beställd dyker den upp i din campaign overview. Materialuppladdning gör du i efterhand via campaign overview.
Kampanjen går inte live utan annonsmaterial. Du måste ladda upp materialet senast 3 dagar innan kampanjstart.