Vyer:

Här finner du information om hur du får en god översikt gällande statusen för dina kampanjer

En översikt av alla dina kampanjer finns under  “Mina kampanjer”. 

 

Här hittar du en komplett lista över alla dina bokade kampanjer på Schibsted - både de du eventuellt bokat själv i Admarket - och dom som eventuellt bokats in av din säljkontakt hos oss. 

 

Anpassa översikten utefter dina preferenser
I din översikt ingår ett antal kolumner som standard. Om du vill så kan du lägga till ytterligare kolumner - eller justera ordning för hur dessa kolumner presenteras genom att klicka på "Anpassa kolumner". 

Här följer en redogörelse för innehållet i de olika kolumnerna i din kampanjöversikt så att du förstår hur du kan tyda informationen:  

 

Status
I denna kolumn kann du följa statusen på dina bokade kampanjer. Här följer en redogörelse för vad de innebär:

Avbokad

Kampanjen är avbokad

Slutförd

Kampanjen har nått sitt slutdatum och har förhoppningsvis levererats klart

Stoppad

Kampanjen är tillfälligt stoppad

Aktiv

Kampanjen är aktiv och levereras utefter de valda inställningarna för kampanjen

Bokad

Kampanjen är bokad. Om du redan i samband med bokningen valde att ladda upp ditt annonsmaterial så kommer både kampanj- och annonsmaterial granskas parallellt. Statusen för annonsmaterialet kommer uppdateras i plattformen inom kort och du kommer även att notifieras till mailen för ditt registrerade konto. Om du inte valde att ladda upp ditt annonsmaterial i samband med att du gjorde bokningen kan du göra det senast 3 dagar innan kampanjstart under fliken “Mina kampanjer”.

Godkänd

Annonsmaterialet är uppladdat och har blivit godkänt. Kampanjen kommer att kunna gå live det valda startdatumet.

Behandlas

Annonsmaterialet är uppladdad och granskas av oss. Du kommer få en bekräftelse på din mail så snart materialet är godkänt. Om det skulle nekas så behöver det åtgärdas och laddas upp på nytt senast 3 dagar innan kampanjstart.

 

 

Bokad av
I denna kolumn framgår namnet på den person som bokat kampanjen. Det är denna person som mottar notifikationer gällande kampanjen ex. bokningsbekräftelse och påminnelser om annonsmaterial. 

Eventuella kampanjer bokade av en säljkontakt på Schibsted kommer visa aktuell säljkontakt i denna kolumn och genom att klicka på namnet får du nödvändig kontaktinformation om du skulle vilja komma i kontakt med personen. 

 

Du kan enkelt skilja mellan egna kampanjer och kampanjer som bokats av säljare genom att använda filtreringsfunktionen. 

 
Kampanjmål
I Admarket kan man välja två olika målsättningar; Varumärkeskännedom eller Trafik. Målet för kampanjen listas i denna kolumn i din kampanjöversikt. 

 

Leverans
Leveransindikator visar hur stor andel (%) av de bokade visningarna eller klicken som hittills levererats. 

 

Startdatum
Denna kolumn visar det valda startdatumet för kampanjen.  

 

Slutdatum
Denna kolumn visar det valda slutdatumet för kampanjen. 

 

Visningar 
Denna kolumn visar det valda antalet bokade visningar vidd val av kampanjmål: Varumärkeskännedom. Oavsett val av kampanjmål så kommer vi även att redovisa antalet levererade visningar här. 

 

Klick 
Denna kolumn visar det valda antalet bokade klick vid val av kampanjmål: Trafik. Oavsett val av kampanjmål så kommer vi även att redovisa antalet levererade klick här. 

 

CTR 
Denna kolumn visar den aktuella CTR:en. CTR är andelen personer som klickar på din annons jämfört med hur många gånger annonsen har visats. 

 

Budget  
Denna kolumn visar den budget som du angett vid bokningen. 

 

Sajt 
Denna kolumn visar den aktuella sajter eller sajterna som du bokat din annonsering på. 

 

Annonsör 
Denna kolumn visar den aktuella annonsör som du valt att köpa annonsering för. Denna kolumn är endast relevant om du har ett reseller-konto och är antagligen en byrå eller parter som köper annonsering för andra annonsörer än dig själv. Den kan också vara aktuell om du som annonsör har flera kundkort anslutna till din användare. 


​Denna kolumn är inte aktiv per default, men kan aktiveras genom att du väljer att "Anpassa kolumner". 

 

Unika användare  
Denna kolumn visar hur många unika användare som har sett din kampanj minst en gång under kampanjperioden. 


​Denna kolumn är inte aktiv per default, men kan aktiveras genom att du väljer att "Anpassa kolumner". 

 

Frekvens  
Denna kolumn visar genomsnittet på antal gånger en kampanj visas för samma användare under kampanjperioden


​Denna kolumn är inte aktiv per default, men kan aktiveras genom att du väljer att "Anpassa kolumner".