Vyer:

Admarket Användarvillkor
1. Om Admarket
Admarket är en lösning för inköp och administration av digitalt annonsutrymme från Schibsted Marketing Services AB, organisationsnummer 556690-0782, (”SMS”). I Admarket kan annonsörer beställa kampanjer som levereras på SMS och deras partners webbplatser samt få en översikt över kampanjens resultat. Mer information om annonsprodukterna och på vilka sajter som SMS erbjuder reklam på i Admarket.

 

2. Vem som omfattas
Den som annonserar på sajterna (som kontrolleras av bolag i Schibsted-koncernen, dvs. av bolag som helt eller delvis, direkt eller indirekt, ägs av det norska moderbolaget Schibsted ASA eller något av dess dotterbolag) förbinder sig att följa SMS villkor för annonsering. Dessa villkor framgår nedan (”Användarvillkoren”) och gäller såväl annonsörer som mediabyråer, och annan som för egen eller annans räkning inför sådan annons (nedan gemensamt ”Annonsör”). Den som köper annonsutrymme åt annan (t.ex. en mediabyrå som köper annonsutrymme för en slutkunds räkning) och den som anlitar underleverantör i syfte att exempelvis, men inte uteslutande, mäta resultatet av annonsering, förbinder sig att tillse att underleverantören/slutkunden informeras om och följer dessa Användarvillkor. Annonsören svarar för underleverantörens/slutkundens agerande och underlåtenhet så som för sitt eget.

 

Genom att använda Admarket accepterar du som Annonsör följande villkor:  

Dessa Användarvillkor

Villkor och sekretesspolicy som är tillämplig på Schibsted-kontot: https://login.schibsted.com/about/terms?locale=sv_SE och https://info.privacy.schibsted.com/se/schibsted-sverige-personuppgiftspolicy/

Sveriges Tidskrifter Tidningsutgivarnas (”TU”) Normer för annonsering, tillgängliga här: https://tu.se/wp-content/uploads/2019/09/Normer_for_annonsering_2010.pdf

Utöver villkoren gäller de alla tillämpliga bestämmelser i svensk lag.

 

3. Förutsättningar för att bli användare i Admarket
Annonsören måste vara en svensk juridisk person. Privatpersoner får inte köpa annonsutrymme via Admarket. 

 

Vid registrering av nytt konto på Admarket så utförs en kreditkoll av Annonsören. 

Admarket förutsätter att ett Schibsted-konto används för inloggning. Annonsören kan ha en eller flera användare anslutna till Admarket. När en Annonsör skapar en användare på Admarket måste följande information anges: 

Giltigt organisationsnummer och företagsnamn för Annonsören

Användaren måste tillhandahålla följande personliga information: 

För- och efternamn 

E-postadress - Schibsted-kontot som ska användas för inloggning 

4. Annonsutformning m.m.
Annonser som ska publiceras i Admarket ska:

Vara för produkter och tjänster som får marknadsföras och säljas i Sverige.

Innehålla Annonsörens logotyp (undantaget annonsformatet Content display som inte får innehålla logotyp, endast Annonsörens företagsnamn). 

Följa samtliga av Admarkets vid var tid gällande riktlinjer vid annonsering, tillgängliga här: https://schibstedforbusiness.se/specifikationer/display/

Annonser som ska publiceras i Admarket får inte:

Strida mot tidningarnas eller marknadsplatsernas grundläggande syn, uppfattningar och etiska attityder.

Vara olagliga, felaktiga eller vilseledande (t.ex. konkurrens eller prenumeration). 

Ha ett pornografiskt, våldsamt, stötande eller rasistiskt budskap. 

SMS förbehåller sig rätten att kontrollera alla annonser och avvisa och stoppa annonser som bryter mot Användarvillkoren, Admarkets riktlinjer eller svensk lag eller som inte godkänns av ev. chefredaktör.

 

5. Tidsfrister 
Beställa en kampanj 

Annonsören ska ansvara för att uppfylla de tidsfrister som anges av SMS för att beställa en kampanj. Tidsgränser för den tidigaste beställningen av en kampanj är inställda för att SMS ska kunna granska annonser före kampanjstarten.

 

Leverans av annonsmaterial för kampanjen 

Annonsörens ska ansvara för att leverera rätt annonsmaterial i enlighet med den tidsfrist som anges i Admarket. Mer information om hur Annonsören laddar upp material på hittar du här: https://help.admarket.schibsted.se/sv-se/article/KA-01032

 

Vid uteblivet eller sent inkommet material, d.v.s. material SMS tillhanda efter respektive annonsperiods start, debiteras 100% av totalbeloppet. När material inkommer senare än tre arbetsdagar före publicering kan vi inte garantera att kampanjen kommer upp i tid. Om så sker, debiteras även Annonsören 100 % av totalbeloppet. I övrigt gäller villkoren i TU:s Normer för annonsering, tillgängliga här: 
​https://tu.se/wp-content/uploads/2019/09/Normer_for_annonsering_2010.pdf

 

6. Priser 
Priserna i Admarket är per annonsvisning eller klick och priset varierar beroende på den valda annonsprodukten. Priset för vald annonsering anges i lösningen. 

SMS förbehåller sig rätten att göra prisjusteringar på de annonsprodukter som erbjuds. Kampanjer som redan har beställts eller är aktiva när prisjusteringen för annonsprodukten införs påverkas inte av förändringen.

 

7. Betalning 
Som standard är betalningsmetod i Admarket med kort, men vi erbjuder även betalning via faktura efter förfrågan.

 

Betalning med kort

Betalningen görs via Schibsteds partner Stripe och du hittar deras integritetspolicy här. När du registrerar kortuppgifter är det ditt ansvar att ge oss korrekt kontaktinformation, såsom e-postadress, namn och telefonnummer. Vi sparar sådana uppgifter om ditt kort som är nödvändiga för att möjliggöra fortsatta månatliga avgifter och underlätta framtida köp av våra tjänster.

 

Kampanjer med garanterat antal visningar

Produkter med en garanterad leverans av visningar (de flesta produkter inom “Varumärkeskännedom”) ska hela betalningen erläggas i förväg när du bokar din kampanj. Du kommer att få ett kvitto för din betalning.

 

Kampanjer utan garanterat antal visningar/klick

Icke-garanterade produkter (de flesta produkter inom “Trafik”) debiteras under hela kampanjperioden. Betalningsplanen är baserad på den valda kampanjperioden. Debiteringen på ditt kort kommer att dras två (2) dagar efter det att kampanjen har slutförts, om inte kampanjen sträcker sig över ett månadsskifte eller över flera månader. I sådana fall kommer du att bli debiterad två (2) dagar efter varje månad avseende föregående månad. Du kommer att få ett kvitto för dina betalningar.

 

 

Om vi inte kan debitera ditt kort på grund av att det exempelvis är blockerat, giltighetstiden har löpt ut eller att det inte finns tillräckligt med medel för det överenskomna beloppet, görs tre (3) nya försök under de nästkommande tre (3) dagarna. Du kan logga in på ditt Admarket-konto och uppdatera dina kortuppgifter under "Ändra kortuppgifter".

 

Betalning med faktura

Schibsted fakturerar när kampanjen har slutförts, om inte kampanjen sträcker sig över ett månadsskifte eller över flera månader. I sådana fall kommer du att faktureras i slutet av varje månad. Av den anledningen kan du få flera olika fakturor för en och samma kampanj.

 

OBS! Byråkunder måste ange ett inköpsordernummer (PO-nummer) innan fakturering.

 

Vid utebliven betalning betalas dröjsmålsränta enligt 8% enligt 4 a § i räntelagen. Vid fakturafrågor, vänligen skicka e-post till salesops@schibsted.se

 

8. Reklamation
Tidsfrist för reklamation
Vid fel ska Annonsören reklamera så snart som möjligt och senast inom skälig tid.

 

Förutsättningar för ersättning 

Annonsören har rätt till återbetalning om SMS inte har levererat garanterat antal annonsvisningar enligt överenskommelse, och underleveransen beror på omständigheter på SMS sida. Utöver detta har Annonsören inte rätt till ersättning. Annonsören har t.ex. inte rätt till ersättning för underleverans av kampanjer om Annonsören har levererat försenat eller felaktigt reklammaterial till SMS. 

Annonsör har inte rätt att få återbetalning vid avbokning av aktiva kampanj.

Vid underleverans ska SMS kompensera Annonsören enligt följande: 

I första hand med lika stort antal exponeringar hos samma publicist, i samma kanal och produkt.

I andra hand för samma värde, hos samma publicist, i samma kanal och annan produkt.

I tredje hand för samma värde, hos samma publicist, i annan kanal och produkt.

9. Statistik och uppföljning
SMS levererar bland annat följande statistik i samband med annonsering på våra sajter:

Antal exponeringar (impressions)

Antal gånger annonsen klickats på (länkningar/click through)

Antal gånger annonsen klickats på i förhållande till antalet exponeringar uttryckt i procent.

Mer information om vilken statistik finns under rapportöversikten i Admarket, här: https://help.admarket.schibsted.se/sv/collections/2654955-dina-rapporter

SMS använder statistikunderlag från Xandr. Annonsören har att vända sig till Xandr för information om leverans av statistikunderlag.

 

10. Avbokning och avbrott
Avbokning

Vid avbokning efter kampanjstart förbehåller sig SMS rätten att debitera 100 % av totalbeloppet. I övrigt gäller för avbokning villkoren i TU:s Normer för annonsering, tillgängliga här: 
​https://tu.se/wp-content/uploads/2019/09/Normer_for_annonsering_2010.pdf

 

Avbrott

Önskar Annonsör av någon anledning pausa kampanjen under tiden den är aktiv kommer SMS att fortsätta fakturera Annonsören som vanligt. 

 

11. Ansvar
Annonsören ansvarar för att innehållet i Annonserna inte strider mot lag, förordning eller andra vedertagna regler för annonsering som gäller inom respektive geografiska område och för de distributionskanaler som annonseringen är avsedd att visas. Annonsören ansvarar för att annonsen inte gör intrång i tredje parts rättigheter (t.ex. varumärkes- eller upphovsrätt). Om SMS vållas skada genom Annonsörens överträdelse av denna bestämmelse ska Annonsören ersätta SMS så att SMS hålls skadeslöst. 

 

12. Ändring av Användarvillkoren
SMS förbehåller sig rätten att uppdatera Användarvillkor vid behov och det åligger Annonsörer att hålla sig uppdaterad kring aktuella villkor. Vid större förändringar förbinder sig SMS att särskilt informera Annonsören om dessa.

 

13. Avtalsbrott
I händelse av brott mot Användarvillkoren förbehåller sig SMS rätten att tillfälligt eller permanent utesluta en Annonsör från Admarket.

Vid väsentligt avtalsbrott, eller skälig misstanke om att sådant väsentligt avtalsbrott föreligger, äger SMS rätt att med omedelbar verkan häva avtalet och kräva skadestånd för den direkta skada SMS åsamkas genom avtalsbrottet. 

Om avtalsbrottet skett uppsåtligen eller av grov oaktsamhet omfattas en rätt till skadestånd även för indirekta skador.