Användarvillkor för Admarket
Om Admarket
Admarket är en lösning som tillhandahålls av Schibsted Marketing Services AB, organisationsnummer 556690-0782, (”SMS”) för inköp och administration av digitalt annonsutrymme (“Annonsprodukter”).
I Admarket kan juridiska personer köpa Annonsprodukter som levereras via SMS och deras partners kanaler samt följa annonskampanjernas resultat. Admarket är inte tillgängligt för privatpersoner.
Mer information om Annonsprodukterna och i vilka sajter och kanaler som SMS erbjuder annonsutrymme i finns vid var tid beskrivet i Admarket.
Vem som omfattas
Dessa villkor (“Användarvillkoren”) gäller för all användning av Admarket, såväl för den som för egen del som den som för annans räkning köper annonsutrymme (gemensamt ”Användare”).
Beroende på vilken relation Användaren har till SMS tillhör Användaren någon av följande grupper:
Direktkund - en Användare som köper Annonsprodukter för egen räkning och får tillgång till CPM- & CPC-produkter i Admarket.
Mediebyrå - en Användare som antingen (i) är medlem i föreningen Sveriges mediebyråer, eller (ii) ingått ett mediebyråavtal med SMS, och som köper Annonsprodukter åt en tredje part och får tillgång till CPM- & CPC-produkter i Admarket.
Säljbolag - en Användare som köper Annonsprodukter åt annan och får tillgång till CPM-produkter i Admarket.
Auktoriserad Säljpartner - en Användare som köper Annonsprodukter åt annan och som ingått ett särskilt säljavtal med SMS och får tillgång till CPC- & CPM-produkter i Admarket.
Användare som köper Annonsprodukter åt annan (t.ex. en mediabyrå som köper Annonsprodukter för en slutkunds räkning) och den som anlitar underleverantör i syfte att exempelvis, men inte uteslutande, mäta resultatet av annonsering, ska tillse att underleverantören/slutkunden informeras om och följer dessa Användarvillkor. Användaren svarar för underleverantörens/slutkundens agerande och underlåtenhet såsom för sitt eget.
Genom att använda Admarket accepterar Användaren följande villkor:
Dessa Användarvillkor
Schibsteds data policy for advertisers tillgänglig under rubriken Policies på: https://schibstedforbusiness.se/
Sveriges Tidskrifter Tidningsutgivarnas (”TU”) Normer för annonsering, tillgängliga här: https://tu.se/wp-content/uploads/2019/09/Normer_for_annonsering_2010.pdf
För det fall det förekommer motstridiga bestämmelser i villkoren uppräknade ovan i a)-c) ska bestämmelserna i dessa Användarvillkor äga företräde, därefter ska villkoren gälla i bokstavsordning.
Förutsättningar för att bli Användare av Admarket
Vid registrering av nytt konto på Admarket genomför SMS en kreditprövning av Användaren.
Inloggning i Admarket sker via ett Schibsted-konto. Användaren kan ha en eller flera användarprofiler anslutna till Admarket.
När en Användare skapar en användarprofil på Admarket måste följande information anges:
E-postadressen till det Schibsted-konto som ska kopplas till användarprofilen.
För- och efternamn på den person som ska nyttja användarprofilen för Användarens räkning.
Fullständigt organisationsnummer och företagsnamn på Användaren.
Annonsutformning m.m.
Användare ansvarar för att annonsmaterial som publiceras via Admarket:
är lagliga, korrekta, vederhäftiga och endast avser produkter och tjänster som får marknadsföras och säljas i Sverige (eller andra geografiska områden där annonseringen är avsedd att visas).
innehåller Användarens logotyp eller företagsnamn,
inte gör intrång i tredje parts rättigheter (t.ex. varumärkes- eller upphovsrätt),
följer SMS vid var tid gällande regler för annonsering, tillgängliga här: https://schibstedforbusiness.se/specifikationer/display/ ,
inte innehåller pornografiskt, våldsamt, stötande eller rasistiskt innehåll och
inte i övrigt strider mot sajternas grundläggande moraliska uppfattningar och etik.
SMS förbehåller sig rätten att kontrollera allt annonsmaterial och avvisa eller stoppa annonser som bryter mot Användarvillkoren eller som inte godkänns av chefredaktör respektive ansvarig utgivare i förekommande fall.
Tidsfrister
Användaren ansvarar för att uppfylla de tidsfrister som SMS vid var tid anger för beställning. Tidsfristerna finns för att SMS ska kunna granska annonsmaterial innan kampanjstart.
Användaren ansvarar för att leverera korrekt annonsmaterial inom utsatt tid. Se instruktioner på hjälpsidorna på Admarket.
Om annonsmaterialet är försenat (d.v.s. är SMS tillhanda efter utsatt tidsfrist) debiteras 100% av totalbeloppet även om kampanjen inte startar i tid. Inkommer Användaren med annonsmaterialet senare än tre arbetsdagar före publicering kan SMS inte garantera att kampanjen startar i tid. Även i sådana fall debiterar SMS Användaren 100 % av totalbeloppet.
Priser
Priserna i Admarket kan variera, bl.a. beroende på typ av Annonsprodukt, kampanjperiod, kanal och omfattning.
SMS kan när som helst justera priser på erbjudna Annonsprodukter. Redan beställda eller pågående kampanjer påverkas inte av sådana prisändringar.
Betalning
Som utgångspunkt sker betalning med kort. SMS kan även i vissa fall erbjuda betalning via faktura efter särskild överenskommelse. Vid frågor om betalning, mejla salesops@schibsted.se.
Betalning med kort
Betalningen hanteras av SMS valda externa leverantör av betalningslösningar vid var tid (notera att sådan leverantör kommer att hantera personuppgifter i enlighet med sin personuppgiftspolicy som Användaren accepterar i samband med beställning). Användaren ansvarar för att ange giltiga kortuppgifter och korrekt kontaktinformation (såsom e-postadress, namn och telefonnummer). SMS sparar sådana uppgifter om Användarens kort som är nödvändiga för att möjliggöra fortsatta månatliga betalningar och underlätta framtida köp av våra tjänster.
För Annonsprodukter med ett garanterat minsta antal visningar ska Användaren erlägga full betalning i förväg vid kampanjbokning.
För Annonsprodukter utan ett garanterat minsta antal visningar/klick debiteras Användaren två (2) dagar efter det att kampanjen har slutförts, om inte kampanjen sträcker sig över ett månadsskifte eller över flera månader. I sådana fall kommer Användaren att bli debiterad två (2) dagar efter varje månad avseende leveranser under föregående månad.
Om debitering misslyckas (t.ex. beroende på att kortet är spärrat, utgånget eller saknar täckning) görs tre (3) nya försök under de följande tre (3) dagarna. Användaren ansvarar för att vid behov uppdatera kortuppgifter i Admarket. Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta om 8 % enligt räntelagen.
Betalning mot faktura
SMS fakturerar Användaren när kampanjen har slutförts eller, om kampanjen sträcker sig över flera månader, i slutet av varje månad. Av den anledningen kan Användaren få flera olika fakturor för en och samma kampanj. Vid utebliven betalning utgår dröjsmålsränta om 8 % enligt räntelagen. Mediebyråer som vill ha ett inköpsordernummer (s.k. PO-nummer) på fakturan för att veta vilken order fakturan avser måste ange sådant PO-nummer.
Reklamation och återbetalning
Vid fel i Admarket, leverans av Annonsprodukt eller faktura/betalning ska Användaren reklamera så snart som möjligt och senast inom skälig tid.
Vid underleverans ska SMS kompensera Användaren enligt följande (val av kompensationsform enligt nedan sker i dialog mellan SMS och Användaren):
I första hand med lika stort antal exponeringar hos samma sajt, i samma kanal och Annonsprodukt.
I andra hand för samma värde, hos samma sajt, i samma kanal men annan Annonsprodukt.
I tredje hand för samma värde, hos samma sajt, i annan kanal och annan Annonsprodukt.
Om SMS inte levererat några annonsvisningar alls och detta beror på omständigheter som SMS ansvarar för har Användaren rätt till återbetalning. Användaren har inte rätt till ersättning om orsaken är att Användaren lämnat in felaktigt eller försenat annonsmaterial.
Användaren har inte rätt att få till återbetalning vid avbokning av en aktiv kampanj.
Statistik och uppföljning
SMS använder statistikunderlag från SMS externa leverantör av ad-servertjänster.
SMS levererar bland annat följande statistik i samband med annonsering:
Antal exponeringar (impressions)
Antal gånger annonsen klickats på (länkningar/click through)
Antal gånger annonsen klickats på i förhållande till antalet exponeringar uttryckt i procent.
Mer information om vilken statistik finns på hjälpsidorna på Admarket.
Avbokning och avbrott
Vid avbokning efter kampanjstart förbehåller sig SMS rätten att debitera Användaren 100 % av totalbeloppet.
Önskar Användaren pausa kampanjen under tiden den är aktiv fortsätter debiteringen som planerat.
Ansvar
Om SMS skadas genom Användarens överträdelse av bestämmelser i detta Avtal (t.ex., men inte begränsat till, Användarens åtaganden avseende annonsmaterial i punkt 4.1) ska Användaren ersätta SMS så att SMS hålls skadeslöst.
Ändring av Användarvillkoren
SMS förbehåller sig rätten att uppdatera Användarvillkoren vid behov. Användaren är skyldig att hålla sig uppdaterad kring aktuella villkor. Vid större förändringar förbinder sig SMS att särskilt informera Användaren om dessa.
Avtalsbrott
Vid brott mot Användarvillkoren har SMS rätt att tillfälligt eller permanent stänga av en Användare från Admarket.
Vid väsentligt avtalsbrott, eller skälig misstanke om att sådant väsentligt avtalsbrott föreligger, äger SMS rätt att med omedelbar verkan häva avtalet och kräva skadestånd för den direkta skada SMS åsamkas genom avtalsbrottet.
Om avtalsbrottet skett uppsåtligen eller av grov oaktsamhet omfattas en rätt till skadestånd även för indirekta skador.